Summary
Despite the fact that Switzerland is an economically advanced country with a high broadband and mobile phone penetration rate, research on the effects of ICTs in a direct democratic political system is lacking. Over the last decade European democracies have conducted numerous trials with a wide range of ICT enabled forms of political experimentation. These initiatives have been conducted across various levels of political authority, from the local and regional right through to the supranational. Intriguingly, to the extent that ICT’s have been used in such a way they have replicated traditional mechanisms of direct democracy.
Résumé en français ci-dessous
Zusammenfassung auf Deutsch siehe unten
Summary
Despite the fact that Switzerland is an economically advanced country with a high broadband and mobile phone penetration rate, research on the effects of ICTs in a direct democratic political system is lacking.
Over the last decade European democracies have conducted numerous trials with a wide range of ICT enabled forms of political experimentation.
These initiatives have been conducted across various levels of political authority, from the local and regional right through to the supranational. Intriguingly, to the extent that ICT’s have been used in such a way they have replicated traditional mechanisms of direct democracy.
Indeed, in some instances, the very mechanisms of direct democracy have themselves been the subject of ICT innovation as is the case with e-enabled referendums that were pioneered in Switzerland.
This process has to bring us to some general but important questions:
But this is a fact that the single researchers and small centers that do exist are oftentimes better connected outside Switzerland than within. Furthermore, systematic research on effects and the content of communication is largely missing. It is definitely a timely exercise to bring academic as well as practical expertise together in an SATW/SAGW sponsored workshop and organised by the COM ICT in order to kick off a networking process among interested organizations and individuals.
Résumé
Malgré le fait que la Suisse soit un pays économiquement développé avec un haut taux de pénétration des réseaux internet et de téléphonie, les recherches sur les effets des TIC sur le système de démocratie directe font cruellement défaut.
Au cours de la décennie précédente les démocraties européennes ont mis sur pied un certain nombre de projets incluant les TIC, couplés à des formes d’expérimentation en matière de participation politique.
Il peut être surprenant, en outre, de constater que l’extension des canaux de participation politique grâce aux NTIC a été menée sur un modèle ayant tendance à répliquer les mécanismes de démocratie directe. Ces initiatives ont ainsi été développées par des autorités politiques à divers niveaux, du local au supranational.
En Suisse, les mécanismes de démocratie directe ont eux-mêmes été sujet à des innovations en termes de TIC, comme on a récemment pu le constaté au sujet de réferendum en ligne, récemment lancés en Suisse.
Ce processus doit nous amener à un questionnement, certes général, mais néanmoins important:
Les études de type académique existantes sont encore trop partielles et peu tournées vers le principe d’interdisciplinarité. En outre, les chercheurs sont encore souvent isolés où alors les études sont le fait de centres de recherches qui sont le plus souvent mieux connectés avec les groupes de chercheurs existant à l’extérieur de la Suisse qu’avec ceux présents au sein du territoire national. Il est donc largement temps d’apporter une expertise commune, aussi bien pratique qu’académique, dans le cadre du séminaire sponsorisé par la SATW/SAGW, ainsi que la COM ICT afin d’instituer un processus de Networking entre les individus et les organisations concernés.
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